Reportatge

Ciutats que treuen l’asfalt per a viure millor

La humanitat sembla haver-se adonat que el formigó i l’asfalt a vegades donen més problemes dels que solucionen. Un moviment social s’està estenent pel planeta per revertir aquesta situació allà on sigui viable. Nombroses ciutats ja estan despavimentant.

Ciutadans de Portland (els EUA) despavimentant un parc.

Ciutadans de Portland (els EUA) despavimentant un parc. / Depave

Joan Lluís Ferrer

Llevar asfalt a les ciutats perquè la terra respiri i augmenti el benestar dels seus habitants. Aquesta és la filosofia que inspira molts projectes que estan començant a executar-se en ciutats europees i de tot el món. El que fa uns anys hagués semblat una idea extravagant o radical està imposant-se en la realitat per una simple raó: l’escalfament global es veu amplificat per les superfícies pavimentades a les ciutats, augmentant la seva temperatura en diversos graus. Recuperar els terrenys naturals, en canvi, refresca les urbs i ajuda a reactivar la biodiversitat.

Tot va començar a la ciutat de Portland (els EUA) quan en 2008 es va fundar l’entitat Depave, formada per un grup de voluntaris que es dedicaven a substituir el paviment del sòl per àrees enjardinades o, almenys, de superfície natural. L’objectiu era molt simple: que l’aigua de pluja que cau sobre la ciutat sigui absorbida per la terra i s’evitin així les inundacions.

No sols això. D’aquesta manera s’afavoreix que creixin plantes silvestres, es plantin més arbres i, en definitiva, es creïn més zones d’ombra i verdor, la qual cosa redueix l’efecte ‘illa de calor’ causada pel paviment artificial.

Són moltes les ciutats on s’ha escampat l’exemple. El moviment Depave (despavimentar) ja ha completat 75 projectes en patis d’escoles, esglésies i altres espais públics únicament a Portland. Però està arribant també a les grans capitals dels EUA. Chicago va invertir, fa una mica més de deu anys, 14 milions de dòlars a crear el que denomina «el carrer més verd d’Amèrica», en alliberar de gran part d’asfalt un tram de tres quilòmetres de Blue Island Avenue i Cermak Road, en els quals es van instal·lar jardins, paviments permeables i altres elements que permeten absorbir l’aigua de pluja i recuperar la vegetació.

I és que en el centre d’aquesta ciutat arriba a haver-hi fins a sis graus centígrads més que en la seva perifèria durant l’estiu: asfalt, ciment, formigó i acer són els responsables. Materials tots ells empleats per al suposat benestar dels seus habitants, però que ara s’estan girant en contra seva.

Evitar inundacions o trobar un lloc per a respirar en la pròxima onada de calor són els principals objectius, però tot part de la necessitat de canviar l’actitud cap al formigó, perquè no tot són beneficis en ell.

Els patis de col·legis són zones perfectes per a aquestes actuacions, perquè representen una oportunitat per a educar als alumnes sobre la manera de combatre l’escalfament global. Space to Grow, una altra organització de Chicago dedicada a aquests fins, ha reformat 34 patis escolars en l’última dècada, substituint l’asfalt per camps esportius permeables, jardins de pluja i altres superfícies poroses.

Acció de recuperació del sòl natural en una ciutat europea.

Acció de recuperació del sòl natural en una ciutat europea. / Filmsforaction

Europa comença a despavimentar

Aquesta tendència ha arribat també a Europa. En Lovaina (Bèlgica), Baptist Vlaeminck, responsable del projecte local d’adaptació al canvi climàtic, explica que en 2023 es van retirar 6.800 metres quadrats de paviment. Malgrat que és una superfície encara modesta, va permetre que 1,7 milions de litres d’aigua de pluja poguessin ser absorbits per la terra, en comptes d’acumular-se als carrers formant inundacions i greus problemes públics.

«Amb el canvi climàtic, s’incrementaran les tempestes, per la qual cosa despavimentar no és només una cosa bonica, és una necessitat», assenyala en declaracions a BBC Giuliana Casimirri, directora executiva de Green Venture, una entitat canadenca que treballa en projectes d’aquest tipus.

Després dels resultats positius de Lovaina, els responsables municipals ja preveuen estendre la retirada de paviment a gran escala.

El barri de Spaanse Kroon és el pròxim objectiu, i allí està previst suprimir una important superfície d’asfalt en les àrees residencials i reforçar la presència de vianants i ciclistes, reduint el pes del trànsit motoritzat.

Recuperar l’aigua de pluja

No sols això, els edificis de nova construcció o que siguin reformats a partir de gener de 2024 hauran d’incorporar sistemes perquè l’aigua de pluja pugui ser reutilitzada en aquests edificis o bé es filtrin en zones enjardinades, en comptes d’anar a parar la via pública i causar inundacions.

A França també està adquirint força la despavimentació. El Govern d’Emmanuel Macron ha destinat 540 milions d’euros a projectes d’ecologia urbana, que inclouen la retirada de paviment i la instal·lació de sostres verds i jardins verticals, és a dir, la plantació de zones enjardinades tant en façanes com en terrats. Tot això, amb l’objectiu també de combatre les onades de calor, cada vegada més freqüents també en aquest país.

La recuperació del sòl natural rebaixa la temperatura a l’estiu, evita inundacions i potencia la biodiversitat.

La recuperació del sòl natural rebaixa la temperatura a l’estiu, evita inundacions i potencia la biodiversitat. / Shutterstock

Un exemple: a la regió de París s’ha suprimit una superfície pavimentada d’asfalt i formigó de 45.000 metres quadrats de superfície en un antic aparcament. Després de despavimentar la zona, s’està renaturalitzant el terreny per optimitzar la seva capacitat d’absorbir l’aigua de pluja.

En 2021, Holanda va assistir a una competició tant inusual com esperançadora i il·lustrativa del que hauria de ser el futur: les seves dues principals ciutats, Amsterdam i Rotterdam es van enfrontar en una espècie de repte o concurs per a veure quin de les dues aconseguia desmantellar més rajoles i llambordes de les seves vies públiques per a substituir-les per zona enjardinada o superfície natural. Els ciutadans de totes dues localitats van assumir el desafiament com una qüestió d’orgull, amb els seus respectius ajuntaments al capdavant. Finalment, Rotterdam va aconseguir imposar-se per un ajustat marge enfront d’Amsterdam: 47.942 llambordes retirades enfront de 46.484.

Un dels regidors de l’Ajuntament de Rotterdam va afirmar que aquesta retirada de paviment «no consisteix tant en la quantitat de verd que s’afegeixi com en la creació de consciència pública, involucrant als ciutadans en la cura dels seus espais naturals urbans».

Un canvi de mentalitat sorgeix a les ciutats.