A Manresa es posen un nombre similar de fotomultes que una dècada enrere

Es pot argumentar que sense les sancions per control fotogràfic, l’illa encara seria menys de vianants

El sistema continua detectant milers i milers d’infraccions cada any

Imatge d’arxiu de l’accés a l’illa de vianants pel passeig de la República

Imatge d’arxiu de l’accés a l’illa de vianants pel passeig de la República / Arxiu/Marta Pich

Si es miren els números, les coses no han canviat gaire a Manresa en una dècada pel que fa al nombre de fotomultes imposades per l’Ajuntament.

El regidor de Seguretat, Anjo Valentí, va oferir en el darrer ple municipal, responent una pregunta formulada pel grup d’oposició Junts, que el 2021 es van imposar 15.824 fotomultes, el 2022, 15.344; el 2023, 10.323 i el 2024, fins a 1 de juny, 3.964.

Si comparem aquestes xifres amb les de la dècada anterior tenim que el 2011 es van imposar 16.620 fotomultes, el 2012, 12.439 i els tres primers trimestres del 2013, 6.279, segons les dades disponibles.

Així que la diferència entre el 2011 i el 2021 és que deu anys abans es van comptabilitzar unes vuit-centes fotomultes més.

Pel que fa a la diferència entre el 2012 i el 2022 són gairebé tres mil fotomultes més el 2022. A la comparativa entre el 2013 i el 2023 també apareixen més fotomultes l’any passat que no deu anys abans.

Sumats el 2021, 2022 i 2023 el resultat és de 41.491 fotomultes i si es fa el mateix amb les del 2011, 2012 i 2013 (comptant que falten les dades del darrer trimestres de l’any), dona 35.338.

Encara que s’apliqués la correcció del total de l’any 2013 sembla clar que es posen més fotomultes ara. Cal tenir en compte, però que el 2021 es va posar en marxa el sistema de fotomultes per regular el trànsit des de la plaça de Sant Ignasi en direcció al carrer Escodines i el Sant Bartomeu de Manresa.

Va ser el quart sistema de control fotogràfic al Centre Històric activat per l’Ajuntament de Manresa.

El sistema que capta i permet sancionar els vehicles que el travessen sense tenir autorització o que la tenen, però circulen fora de les hores permeses es va començar a implantar l’any 2006 al carrer de Sobrerroca en direcció a la plaça Major.

L’any 2010 s’hi van afegir les fotomultes del carrer d’Alfons XII (actual passeig de la República) i a la plaça Gispert.

Així que fa més de 18 anys que Manresa disposa de sistemes de restricció d’accés als vehicles a l’illa de vianants.

Va ser el dia 23 de gener del 2006 quan es va posar en funcionament el sistema de fotomultes per reduir el trànsit cap a la plaça Major,i segons dades de l’Ajuntament, en dues setmanes 969 vehicles van ser infractors. 

Quan falta un any i mig perquè es compleixi el vintè aniversari de la utilització del sistema de fotomultes seria molt pertinent que l’Ajuntament oferís xifres globals i l’anàlisi de la forma com el sistema de control fotogràfic ha influït en la mobilitat de la ciutat durant tot aquest temps. 

Preguntes sense resposta

De les preguntes plantejades al govern d’ERC, PSC i Impulsem pel grup municipal de Junts queden per respondre quantes de les sancions s’han imposat als propis veïns i per quin concepte concret i quantes notificacions de multa han rebut al·legacions per part dels veïns i han estat rebutjades.

Sobre el volum de la recaptació per fotomultes, el regidor de Seguretat, Anjo Valentí, va respondre que l’import mitjà va ser de 90 a 100 euros, entre el 2021 i l’actualitat. Fent una multiplicació el resultat és que es van imposar fotomultes per valor de 4 milions d’euros en aquest període, però queda per saber quina va ser la recaptació real derivada de les fotomultes.

Però, a banda de la repercussió econòmica i la seva evolució, també resultarà interessant saber els destinataris de les multes que se’n deriven de la captació fotogràfica de les matrícules.

No serà el mateix que les sancions econòmiques hagin anat a parar a les persones o familiars que viuen en els quatre sectors del Centre Històric controlats amb fotomultes, que a professionals del transport que no han pogut respectar els horaris de càrrega i descàrrega, a persones de la resta de la ciutat que han hagut de passar un període d’adaptació, igual que visitants de la resta de la comarca o de la Catalunya central o passavolants que van visitar la capital del Bages i no van estar prou atents a les indicacions i les senyalitzacions amb les quals s’alerta que per aquells espais cal autorització per circular o rebran la corresponent sanció econòmica. 

Subscriu-te per seguir llegint