Sorolls i dificultats de relació entre veïns són els principals casos en els quals intervé el servei de mediació municipal

El 2022 va atendre 128 casos per millorar i afavorir la convivència ciutadana i veïnal

Una de les xerrades del programa de mediació, Enllaç

Una de les xerrades del programa de mediació, Enllaç / AJM

Redacció

Sorolls, dificultats de relació entre veïns i, en menor mesura, problemes de neteja i higiene de són les principals problemàtiques que es va trobar el 2022 el servei municipal de mediació de l’Ajuntament de Manresa, anomenat Enllaç.

Es tracta d’un programa que treballa per la millora i la convivència ciutadana a la ciutat. L’any passat va atendre un total de 292 persones per diferents problemàtiques i conflictes entre veïns que afectaven indirectament un total de 1.464 persones.

En total, 128 casos

El servei va intervenir en 128 casos per millorar i afavorir la convivència ciutadana i va atendre 292 persones que manifestaven diferents problemàtiques que afectaven indirectament un total de 1.464 persones. Es van generar 1.115 intervencions.

Del global de casos atesos durant l’any, el 67% es van gestionar de forma satisfactòria.

Aquestes són les principals dades de la memòria d’activitats corresponent a l’any 2022 del servei d’intermediació i treball comunitari que depèn de la regidoria de Drets Socials.

Dels 128 casos, 121 eren nous i 7 de seguiment de l’any anterior. Del total de casos atesos, 24 (19%) es van tancar amb acords específics entre les parts; 62 casos (48%) ho van fer després d’un procés d’intermediació; 16 (13%) van quedar interromputs per alguna de les parts; en 6 ocasions (5%) es van tancar sense acords; i 20 casos (15%) es van derivar a altres serveis.

Dins la tipologia de demandes i problemàtiques destaquen de forma majoritària les classificades dins el paràmetre de problemàtiques veïnals, amb 122 casos que representen el 95% del total.

Les principals queixes

Els principals atesos corresponen als temes següents: 36 per sorolls; 21 per dificultats de relació; 9 casos per neteja i higiene; 7 per problemàtiques d’espais comuns; 9 per problemes d’humitats; 6 per gestió de comunitats i 9 per obres; entre altres problemàtiques que han malmès la convivència.

Respecte a l’origen de la demanda, aquesta pot arribar per diferents vies: per via directa del mateix ciutadà (30%); l’Oficina d’Atenció al Ciutadà (OAC) (24%); Policia Local (10%); per Administradors de finques (12%); les associacions de veïns (4%); per Serveis Socials (2%); Urbanisme ( 2%); entre altres.

La coordinació és una peça clau en el treball i la gestió dels casos, segons l’Ajuntament de Manresa. L’any passat i van haver 180 interaccions amb diferents departaments del mateix Ajuntament com la Policia Local, Serveis Socials, Medi Ambient, Salut, Habitatge, Urbanisme, Alcaldia, Regidories. I 158 coordinacions d’àmbits externs amb empreses administraores de finqus, el món veïnal, centres de salut o Mossos d’Esquadra.

Enllaç des del 2006

Enllaç és el servei municipal d’intermediació i treball comunitari que depèn del Programa de Ciutadania i que està en funcionament des de l’any 2006. Està cofinançat per la Diputació de Barcelona.

El servei compta amb una tècnica especialitzada que porta a terme les mediacions i els contactes comunitaris, i rep el suport i coordinació del tècnic responsable del Programa de Ciutadania.

Enllaç és a l’edifici dels Infants, a la carretera de Vic, 16. És obrt al públic els dilluns i dimecres de 2/4 de 12 a i de 4 a 8; i els dimarts i dijous de 9 a 2 del migdia.

Amb aquest servei es pretén afavorir diversos aspectes de la convivència ciutadana, i està molt centrat en l’àmbit privat, sobretot en blocs d’habitatges i domicilis particulars, espais comuns compartits, dificultats de relació entre veïns, manca d’organització de les comunitats, etc.

L’objectiu principal del servei és afavorir la convivència ciutadana, tot prevenint i intentant resoldre conflictes entre veïns, però tenint en compte que el servei només pot intervenir i ser eficaç si existeix la voluntat de les parts implicades.

Cal destacar que en un gran nombre de casos, la intervenció posa al descobert situacions que requereixen una derivació a altres serveis com són els casos de gent gran que viu sola amb necessitats, problemes de salut física o psicològica, gent sense llar o ocupacions.

Enllaç també col·labora amb altres projectes municipals per tal de difondre aspectes bàsics de la convivència ciutadana com ara els cursos d’acollida, o xerrades informatives de Serveis Socials.

El 2021, va fer rècord d'assistència amb més de 150 casos.