Territori instal·la barres dinàmiques per evitar que blocs caiguin a la calçada de la C-14

El Govern inverteix 15 milions en la protecció de talussos durant el 2024

Zona de la C-14, a Coll de Nargó, que s'ha de protegir del despreniment de roques

Zona de la C-14, a Coll de Nargó, que s'ha de protegir del despreniment de roques / ACN/Marta Lluvich

Marta Lluvich (ACN)

El departament de Territori ha començat les obres d'instal·lació de barres dinàmiques de protecció de la caiguda de blocs a la calçada a un tram de la C-14. Es tracta de les primeres d'aquestes característiques a la xarxa viària de la Generalitat i les segones a Catalunya (línia de tren Lleida-la Pobla de Segur). La consellera de Territori, Ester Capella, ha visitat les obres de la C-14 a Coll de Nargó i ha explicat que és una actuació important que suposa una inversió de 4,2 milions i que es preveu que estigui finalitzada aquest estiu. Les obres formen part del Programa d'actius geotècnics del Departament de Territori dotat amb 15 milions i que també contempla accions a la C-31 (costes del Garraf), al Camp de Tarragona o a l'N-II entre Caldes d'Estrac i Calella.

La consellera de Territori ha dit que aquesta actuació es fa per "facilitar la vida de les persones" i sobretot pensant en "la seguretat en la circulació" i el manteniment de la xarxa viària.

La consellera de Territori, Ester Capella, ha explicat les obres per instal·lar barreres dinàmiques en un talús de la C-14 al seu pas pel terme de Coll de Nargó

La consellera de Territori, Ester Capella, ha explicat les obres per instal·lar barreres dinàmiques en un talús de la C-14 al seu pas pel terme de Coll de Nargó / ACN/Marta Lluvich

El tram on s'instal·len les noves barreres discorre entre els túnels de l'Obaga Negra i d'Espluvins i té una longitud de 300 metres. En total seran cinc trams d'entre 70 i 100 metres de llarg i una alçada de nou metres. Pel que fa al desnivell respecte de la calçada arriba als 600-650 metres.

Les barreres dinàmiques estan formades per una xarxa metàl·lica d'alta resistència, ancorada al terreny, cables de connexió i elements dissipadors d'energia. Aquests elements, gràcies a la seva capacitat de deformació, permeten que el sistema suporti una gran energia d'impacte, originada per la caiguda de roques o altres materials. En aquest sentit, les barreres que s'instal·laran són capaces de suportar l'energia equivalent a la d'un camió de 25 tones caient a 90 km/h.

En aquest punt de carretera en els últims anys s'hi ha produït alguns despreniments causant danys i d'aquí la necessitat de protecció dels talussos. La carretera disposa de barres dinàmiques de protecció de la caiguda de blocs a la calçada en les embocadures d'aquests dos túnels. Els que ara s'instal·len, per la seva capacitat d'absorbir blocs de gran volum, són "les primeres barreres d'aquestes característiques a la xarxa viària de la Generalitat", ha remarcat la consellera de Territori.

Protecció de talussos i qualitat i seguretat de la xarxa

Les obres ara en marxa s'insereixen en el Programa d'actius geotècnics de Territori, que s'emmarca en les polítiques d'actuació proactiva de manteniment i explotació de la xarxa de carreteres de la Generalitat, per a "fer-les més segures, sostenibles i eficients". Aquest programa té com a objectiu "millorar el nivell de servei de la xarxa de carreteres i la seguretat viària incrementant els índexs d'estat i estàndards de qualitat dels seus actius geotècnics –talussos, terraplens i obres subterrànies".

En aquest programa, el Departament ha mobilitzat enguany prop de 8 MEUR, amb obres en execució o impulsades per a millorar la protecció en talussos, entre les quals destaquen: obres d'estabilització i millora els talussos de la C-31, a les costes del Garraf, amb un import d'1,5 milions d'euros; estabilització de talussos a la C-14, C-242, C-44, T-702, T-710 i T-713, al Camp de Tarragona: 1,7 milions d'euros; i estabilització de talussos en desmunt a l'N-II entre Caldes d'Estrac i Calella: 500.000 euros.

Així mateix, en el marc dels contractes de conservació i millora de la xarxa, la gestió d'actius geotècnics, comporta una partida de 7,4 MEUR a l'any, de manera que la inversió al manteniment i millora d'aquests actius suma enguany 15 milions 'euros.

TEMES