L’obra per fer un tercer carril a la C-55 a Sant Vicenç porta tres mesos aturada

Els treballs van començar el febrer amb el desbrossament de l’espai necessari entre la carretera i el riu, però no van tenir continuïtat i la malesa hi ha tornat a créixer

Zona al costat de la C-55, entre Sant Vicenç i Castellgalí, que es va desbrossar i que ara torna a estar plena de vegetació

Zona al costat de la C-55, entre Sant Vicenç i Castellgalí, que es va desbrossar i que ara torna a estar plena de vegetació / OSCAR BAYONA

David Bricollé

David Bricollé

Les obres per crear un tercer carril a la C-55 en el tram entre Sant Vicenç de Castellet i Castellgalí estan aturades des de fa tres mesos. Són uns treballs que estan anunciats des de principi d’any amb un cartell instal·lat a peu de carretera (a l’entrada de Sant Vicenç) i que, tal com va explicar Regió7, es van començar a materialitzar a mitjan febrer amb les tasques de desbrossament de la zona de ribera que hi ha entre el traçat actual i el pas del Llobregat, que és per on s’ha de guanyar l’espai necessari per poder fer aquesta ampliació que permeti crear el nou carril.

El fet és que gran part d’aquesta àrea ja s’havia netejat de vegetació (bàsicament, se n’havia retirat canyes i arbust), després de la intervenció que s’hi va fer durant un parell o tres de setmanes entre febrer i març, però, de sobte, màquines i operaris van desaparèixer i els treballs van deixar de tenir la continuïtat prevista. Des de fa uns tres mesos no hi ha cap moviment i això ha fet que, fins i tot, gran part de la vegetació retirada hagi tornat a ocupar la zona de ribera.

Treballs de desbrossament que es va fer en l'inici de les obres, el febrer passat

Treballs de desbrossament que es va fer en l'inici de les obres, el febrer passat / ARXIU/OSCAR BAYONA

Consultat per Regió7, fonts del departament de Territori (que és qui va redactar el projecte i en va adjudicar les obres d’execució) van explicar un mes enrere que hi havia hagut un «problema administratiu», però que en aquell moment ja estava resolt i que es reprendrien de manera imminent. Gairebé un mes després, però, continuen sense cap moviment i, per tant, amb una demora, de moment, de tres mesos.

Tal com ha anat explicant aquest diari, aquesta intervenció ha de suposar la primera peça del que, en els pròxims anys, ha d’acabar sent a la carretera C-55 un 2+1 integral entre Sant Vicenç i Manresa. És a dir, un doble carril continu només per un costat, en aquest cas per al trànsit en sentit nord.

A curt termini, però, aquest es limitarà a poc més d’un quilòmetre, que és el que ara mateix està aturat. Es tracta de la materialització del projecte que, en realitat, el que farà és perllongar el que actualment és el carril d’acceleració i incorporació de Sant Vicenç a aquesta carretera en sentit Manresa. Té un pressupost de 2,1 milions d’euros.

Com es deia, forma part d'un pla que pretén millorar la funcionalitat de la C-55 en aquest entorn, on la carretera té un carril per sentit, amb la construcció d’un segon carril en sentit nord entre Sant fins a la ronda de Manresa, incloent-hi una variant per treure el trànsit de pas per l’actual travessera de Castellgalí.

Per implantar el nou carril, es preveu ampliar la plataforma de la carretera en sentit Manresa. Aquesta actuació comportarà la construcció d’una escullera per protegir el terraplè de la carretera de possibles erosions i l’adequació de diversos elements de drenatge. A més, es complementarà amb la instal·lació de barreres de seguretat, senyalització i abalisament.

Els treballs avancen a Castellbell

En contraposició a aquest tram, on sí que avancen les obres és al traçat de la C-55 entre l’accés nord de Castellbell i el Vilar i el túnel de Bogunyà, per a la construcció d'un nou carril, en direcció Barcelona, per afavorir les condicions de circulació en aquest tram d'1,5 quilòmetres. Des de mitjan maig se n’ha modificat l’espai, delimitat amb tanques de formigó en un lateral i amb una franja vermella provisional per separar els dos carrils de circulació, mentre es treballa sobretot a la banda de muntanya, on s’han talat arbres i s’han començat a fer desmunts per guanyar amplada.

Vista general de les obres al tram de l'entrada nord del túenl de Bogunyà

Vista general de les obres al tram de l'entrada nord del túenl de Bogunyà / OSCAR BAYONA

El que s’ha projectat en aquesta intervenció és construir un nou carril per facilitar els avançaments en sentit Barcelona, de manera que en una part d’aquest recorregut hi haurà un doble vial per sentit. Això fa que el projecte prevegi instal·lar una barrera de formigó de separació entre els dos sentits de la circulació per evitar xocs frontals, que s’afegirà als quilòmetres de recorregut d’aquest tram sud que ja tenen aquesta característica. Actualment, la separació està marcada només amb una franja doble i zebrada de pintura.

Al tram de Castellbell s'ha de guanyar espai a la muntanya per fer un tercer carril en sentit sud

Al tram de Castellbell s'ha de guanyar espai a la muntanya per fer un tercer carril en sentit sud / OSCAR BAYONA

El projecte inclou altres actuacions enfocades a la seguretat viària i la millora de l’accessibilitat en el tram que es pot considerar urbà al seu pas per Monistrol de Montserrat. La creació d’un vial per a vianants pavimentat en formigó, que es farà al costat de la carretera en sentit Manresa. Tindrà uns 500 metres de longitud i anirà des del pas inferior de vianants existent al costat del pont de Monistrol fins passat el centre escolar existent. Estarà separat de la carretera per una barrera de seguretat. També es preveu fer una reordenació de l’encreuament de la C-55 amb l’avinguda Germans la Salle de la travessera de Monistrol, amb el tancament de l’entrada des de la C-55 i la creació d’una sortida amb espai d’acceleració i una illeta pavimentada per ordenar els moviments.

Subscriu-te per seguir llegint