"Abans trigava dues hores en el trajecte d'Igualada a Vilanova i la Geltrú"

Entre en servei la nova línia Vilanova, Vilafranca i Igualada que ha creat la Generalitat

Un dels primers usuaris del bus d'Igualada a Vilanova

Un dels primers usuaris del bus d'Igualada a Vilanova / Miti Vendrell

Miti Vendrell

"Aquesta línia era molt necessària, abans tardaves dues hores a fer aquest trajecte". Ho explica l'Adrián, de 29 anys, un dels primers passatgers que ha estat usuària de la nova línia de bus que uneix directament Vilanova i la Geltrú, Vilafranca del Penedès i Igualada a través de l’eix Diagonal (C-15 i C-37).

Aquesta línia ha estat llargament reivindicada pels usuaris que s’han de desplaçar habitualment a alguna de les tres capitals, i es va veure encara més clar la seva necessitat en el moment en què l'eix Diagonal es va completar. L'ampliació que va entrar en servei el desembre passat ho ha acabat de fer més evident. Adrian és d’Igualada i té 29 anys i ha estat un dels passatgers que aquest dilluns ha estrenat la nova línia: “Vaig habitualment a Vilanova i la Geltrú per quedar amb amics que tinc allà i aquesta nova línia era molt necessària”, assegura. En el seu cas no té vehicle propi i sempre es mou amb transport públic: “Abans per fer el mateix trajecte trigava més de dues hores”.

L’Exprés.cat e25 funcionarà de dilluns a divendres feiners (els caps de setmana i els festius, ara per ara, no hi ha servei) i oferirà 8 expedicions per sentit. Les sortides, tant des de Vilafranca del Penedès com d’Igualada, seran a les 6:45 h, 7:50 h, 15:05 h, 16:10 h, 17:15, 18:20, 19:25 i 20:30 h. Els horaris han tingut en compte les entrades i sortides a la feina i a la universitat, així com les connexions amb els Ferrocarrils de la Generalitat a Igualada per poder afavorir la intermodalitat.

A més, per molts igualadins i igualadines també serà una alternativa per poder anar a la platja de manera directa sense haver de fer llargs trajectes i transbords. L’Eveline i el Santiago també han pujat avui en aquest autobús per anar fins a Vilanova i la Geltrú i valoren molt positivament aquesta nova línia: “Està molt bé, abans per anar a la platja havíem d’agafar l’autobús fins a Barcelona, un cop allà anar fins a Sants i agafar el tren fins a Vilanova”.

La posada en marxa d’aquest nou servei servirà com a període de proves per determinar l’eficiència i la demanda real, per així poder acabar d’adaptar el servei a les necessitats de la mobilitat. Les previsions de passatgers se situen al voltant dels 21.900 viatges anuals. Les empreses operadores seran Hispano Igualadina i Plana.

Exprés.cat: prop de 40 noves línies previstes

El nou Exprés.cat és un dels primers acords de la Taula de Mobilitat del Penedès, que està integrada pels consells comarcals de l’Alt i Baix Penedès, el Garraf i l’Anoia, a més dels ajuntaments de la zona, l’Autoritat del Transport Metropolità de Barcelona i l’Autoritat Territorial de Mobilitat del Camp de Tarragona. És finançat pel fons climàtic, destinat a projectes per impulsar el transport públic i disminuir l'impacte ambiental. És el fons que prové de l'impost de diòxid de carboni aplicat a turismes, motocicletes i furgonetes comercials.

Aquesta nova línia és la primera que es posa en marxa d’entre les incloses en l'estudi del Departament de Territori que preveu doblar la xarxa Exprés.cat en els pròxims anys. El document, concretament, proposa la creació de 37 noves línies: 21 de totalment noves, entre les quals hi ha la de Vilanova, Vilafranca, Igualada, i la conversió de 16 altres línies que actualment ja presten un servei regular. L’objectiu és anar-les posant en funcionament a partir de la disponibilitat pressupostària.

La proposta suposaria arribar a les 80 línies Exprés.cat arreu de Catalunya. L’oferta actual és de 43 línies, que representen el 45% de la demanda dels autobusos interurbans de tot Catalunya. La xarxa Exprés.cat està formada per busos més directes, amb menys parades, més freqüència de pas i amb una velocitat comercial més elevada. Actualment, hi ha 24 línies Exprés.cat a Barcelona, 6 línies a Girona, 6 línies a Lleida i 7 línies a Tarragona i Terres de l’Ebre. El total de viatges registrats l’any 2023 va ser de 27.445.184 milions, un 13,3% més que el 2022 i un 13,2% més que el 2019, abans de la pandèmia.