Regió7

El Gósol dels primers turistes

Un llibre recull com van veure el poble visitants que hi van passar entre 1883 i 1950

Text: Toni Mata i Riu

Un llibre de l’Àmbit de Recerques del Berguedà recull fins a trenta-tres testimonis escrits que tracten sobre Gósol entre els anys 1883 i 1950. Un compendi d’història local a partir dels textos de persones que s’hi van vincular i en van parlar com a excursionistes o estiuejants, els qui es van fer ressò de la necessitat de crear infraestructures i els qui van descriure les festes, els costums i la seva gent

La Collada,  en una fotografia  de 1918

Gósol dona la paraula als testimonis de la història

Era el 28 de desembre del 1854 i la broma es va sortir de mare fins a tal punt que ja no hi va haver marxa enrere i a Gósol es va deixar de celebrar la festa dels Innocents. El costum manava que per un dia els joves subvertien l’autoritat civil i eclesiàstica en un to pujat de burla i desvergonyiment, però sigui per l’alcohol o un excés de disbauxa, la festa d’aquell any va tenir un epíleg inesperat. El dia va començar amb el rector del poble volent «estirpas uns costums del tot indignes segons mon pobre judici que se practicaba en lo dia dels sants Innocents en la iglesia parroquial de Gósol». Ho recollia el 1909 l’advocat Ceferí Rocafort i Samsó en un article al Butlletí del Centre Excursionista de Catalunya reproduïnt íntegrament l’escrit del clergue. I va acabar amb la «fadrinalla» venjant-se a la seva manera: van detenir l’home que els volia censurar i «me tingueren incomunicat y pres en dita casa Cintet, unes 27 horas». No és estrany que el poble es posés del seu costat i aprovés la defunció de la festa.

Trenta tres testimonis com el de Ceferí Rocafort els aplega el llibre Gósol, mirades, un projecte de l’Àmbit de Recerques del Berguedà que coordina Rosa Serra i proporciona una visió polièdrica a la vida del petit poble prepirinenc entre 1833 i 1950. Són 33 articles que van ser escrits en el seu dia en tribunes diverses, des de la premsa a les publicacions internes de les entitats, i que Rosa Serra ha reunit en cinc àmbits temàtics: l’estiueig, l’excursionisme, l’oblit institucional, les festes i costums i la gent de Gósol. Des dels records de Fernande Olivier, que hi va fer estada el 1906 com a parella de Picasso, fins a un article de La Vanguardia que el 5 de maig del 1934 reclamava «¡Carreteras! ¡Carreteras para Cataluña!», les pàgines d’aquest volum ple de fotografies antigues són un tresor que parla no només d’un poble sinó d’una part de la realitat coral del país en el canvi de segle i la primera meitat del XX. 

Portada del llibre

Portada del llibre

«Fa cent anys ja hi havia periodistes i excursionistes que parlaven de Gósol», explica Rosa Serra, director de l’Àmbit. «Vem buscar en llocs com l’ARCA(Arxiu de Revistes Catalanes Antigues) i vem trobar milers de referències a Gósol, si bé en molts casos potser només eren simples esments», afegeix. A més dels 33 testimonis, també hi ha uns textos introductoris de la mateixa Serra i articles que van aparèixer recentment a les revistes Cadí-Pedraforca i Baridana d’autors de Gósol o que hi estan vinculats com Dolors Tubau, Josep Sindreu, Jèssica Jacques, Claustre Rafart, Carles Gascón, Daniel Fité, Quim Vidal, Enric Castella i Josep Tomàs, entre d’altres.

«No crec que trobéssiu a Catalunya un poble com era Gósol a principis dels anys cinquanta», va escriure el 2009 el metge, especialista en malalties tuberculoses, Pere Miret en unes curtes memòries que va publicar a la revista mèdica Gimbernat. Rememorant el seu pas pel poble, va afegir: «Tot i que havia perdut més de la meitat dels seus estadants, conservava encara, un nucli d’habitants autòctons que mantenien el tarannà ancestral de la seva mena, un caràcter format per segles d’aïllament. El poble, molt fred, a mil cinc-cents metres d’alçada, sense carretera, sense electricitat, sense telèfon, sense aigua corrent, sense aparells de ràdio, amb algun diari que arribava per correu d’espardenya, des de Saldes dos dies més tard, i amb els habitatges incòmodes, mal condicionats, caldejats només pel baf dels animals que ocupaven la planta baixa i per la «poele», un estri rodó de ferro colat comú als pobles d’alta muntanya, que coïa el menjar i escalfava la cuina, marcava el caràcter dels seus veïns». Unes paraules que no diferirien gaire del que també va escriure Olivier en els seus textos memorialistics.

«Gósol es va despoblar més tard que altres poblacions perquè s’hi mantenia el contraban, però al final van acabar essent cent quaranta persones», explica Serra d’un poble que va patir durant dècades la falta d’infraestructures adequades. «A Gósol, la construcció de la carretera, entesa com una via enquitranada, no arribà fins el 1982, tot i que els primers camions hi arribaren el 1942, amb penes i treballs, des de l’Espà», apunta la director de l’Àmbit. I puntualitza que «no parlem d’aïllament sinó d’oblit, perquè ja sabem per la lectura dels relats dels capítols anteriors que a Gósol hi arribava gent de tot arreu, i que els gosolans anaven pel món treballant i comprant i venent de tot, però sobretot llana -els paraires- i bestiar -els trac-tants, tal com explica l’historiador Carles Gascón. El cas de Gósol exemplifica aquell principi de la història que assegura que es pot explicar la globalitat des d’allò local.

Combatre l’endarreriment

Arribar en tren a Guardiola i haver de fer vuit hores de camí a peu o sobre una mula per arribar a Gósol és una anècdota que, per exemple, va explicar Picasso. Però també una realitat descriptiva de l’endarreriment que va patir el poble, i part de la comarca, durant dècades. Aquest apartat del llibre s’inicia amb l’article «Comarcas olvidadas» que l’advocat Josep Zulueta Gomis va publicar el 1890 a La Vanguardia després de recórrer durant aquell any l’Urgellet i part de la Cerdanya a la recerca de votants en unes eleccions per derrotar el candidat conservador. «También Gosol es pueblo liberal y ha peleado valerosament per la libertad», explicava el candidat republicà en el repàs del tarannà de diverses poblacions. El geògraf Pau Vila i l’enginyer Luis Garriga són altres firmes que recull el llibre en aquest àmbit sobre les reclamacions que emergien d’una terra oblidada.

Plaça de Gósol, en una imatge del 5 d’abril del 1962

Els primers camions que van arribar a Gósol

Pont de Mal Pas sobre el riu Aiguadevalls

Un carrer del poble 

Els paraires de Gósol, xollant a Andorra (cap a 1920)

Un bon lloc a la muntanya per anar a fer salut

No era fàcil arribar a Gósol però això no vol dir que no fos lloc de pas o destí, tant per qui buscava la fresca de la muntanya com pels traginers que portaven l’oli des d’un lloc tan allunyat com Castellfollit de Riubregós, a l’Alta Anoia. O els que hi buscaven millorar el seu estat. Com explica Rosa Serra: «fou el doctor Jacint Reventós i Bordoy (Barcelona, 1883-1968) qui va recomenar Gósol als seus pacients com un bon lloc per fer estiueig de salut». Amb els anys, i a causa de la falta de carreteres, va deixar de prescriure la visita a Gósol en benefici d’altres poblacions més ben connectades. En el capítol «Fondes, estiuejants i visitants» també es parla de can Tampanada, famós no només per l’estada de Picasso. «Foren els excursionistes, i més tard els estiuejants i visitants, els que impulsaren la transformació de l’hostal en una fonda de fama notable», apunta Rosa Serra.

Hostal can Tampanada, on s’hi va allotjar Picasso el 1906 quan va passar uns mesos a Gósol

El músic i compositor d’Arenys de Mar Carles G. Vidiella va ser un pianista destacat

El patrimoni folklòric és viu

En el capítol «Cançons, festes i costums» es recull, entre altres qüestions, el pas per Gósol i les comarques pirinenques de la missió de recerca de cançons i músiques populars, el 1922. També trobem articles com el que l’any 1883 Joaquim Riera, qui va ser alcalde de GIrona, va escriure a La Renaixença titulat «Una Festa Major á montanya» i un altre sobre «Els caramells de Gósol» d’Antoni Griera en una publicació filològica. Testimonis d’un patrimoni folklòric ben viu.

Balls de Festa Major

Dones i nenes gosolanes assegudes al castell del poble

Caramelles a la plaça, el dia 5 d’abril del 1941

L’encís del Pedraforca

Tenir el Pedraforca al costat ha donat fama a Gósol, des d’on van partir molts excursionistes que van voler-lo conquerir. Com el reconegut fotoperiodista Josep M. Co de Triola, que el 1916 en va descriure una ascensió a la revista Stadium, o el periodista i excursionista Pere Pagès i Rueda, que el 1903 va escriure a La Veu de Catalunya: «Es una montanya de forma especial y ben pròpia, que s’alsa al bell mitg d’una de las més accidentades comarcas».

Josep Tomàs Castella, carter de Gósol

Colla d’estiuejants d’excursió al Cadí, entre 1920 i 1925 (aproximadament)

El llegat de les persones

La llengua que parlaven els gosolans de fa un segle, les penúries de la guerra i els records de l’escola són algunes de les qüestions del darrer àmbit del llibre, dedicat a la gent de Gòsol. Un cas ben particular que s’esmentaés el de la Maria Xandri Guitart, a qui el 1921 un periodista de La Veu deCatalunya dedicava una pàgina per la seva longevitat. Nascuda el 1807 a Saldes, i que també va viure a Gósol i en altres poblacions del Cadí, només calia fer números per veure que en aquells moments la dona ja tenia 114 anys. 

Grup de nens amb el mestre Enric Guitart, de Cal Guitart de Sorribes, l’any 1926

Uns nens en un carrer

stats